Gästpelar i logistikflödet

Tack vare mina kunskaper i ekonomi och i hur man hittar nyheter har jag under hösten fått förmånen att hjälpa Dagens Logistiks ambitiösa redaktörer Klara och Hilda.

Det har varit intressant att att grotta ned mig i Northvolts utmaningar och att sätta mig in i hur svenskarnas stora klädkonsumtion påverkar klimat och miljö, och inte minst det danska DSV:s uppköp av DB Schenker som förmodligen blir världens största logistikbolag med en stor del av den svenska marknaden.

Här är några av artiklarna om den stora DSV – DB Schenker-affären:

Tyska staten godkänner affären – varumärket Schenker går i graven

Oro bland personalen på Schenker efter DSV:s övertagande

Schenker: Ett überstarkt varumärke på väg bort?

CVC uppmanar DB att ändra sig om Schenker

Moodys: DSV:s vinstmål med Schenker blir en utmaning

Affärens detaljer blir kända först under andra kvartalet 2025, men en del går redan nu att slå fast. Bland att:

  • varumärket Schenker försvinner
  • vinstmarginalerna inom Schenkers verksamheter ska öka i betydande grad
  • att DSV ska investera en miljard euro i Tyskland de närmaste fem åren

Om bolaget verkligen bli världens största återstår att se enligt flera branschbedömare.

Kreditvärderingsinstitutet Moody’s höjer till exempel ett varningens finger: förvärvet kommer att bli det största och sannolikt mest komplexa i DSV:s historia. Analytikern ser ”väsentliga risker” i arbetet med att realisera de förväntade effektiviseringsvinsterna. Särskilt de utlovade sociala åtaganden till de tyska arbetarna kan sinka arbetet med de effektivitetsvinster som bolagsledningen ser framför sig, enligt Moodys.

Ansedda nyhetssajten Loadstars analytiker pekar på att när DSV förvärvade Panalplina och Agility tappades mellan 10 och 25 procent av de förvärvade bolagens omsättning inom sjö- och flygfrakt. Detta berodde bland annat på att nyckelpersonal med försäljningsansvar lämnade och tog affärer med sig, men även att kunder lämnade DSV. Något liknande är att vänta även vid detta förvärv, spår Loadstar. De menar också att det inte är säkert att DSV lyckas lika bra som med sina tidigare storförvärv. Schenker är mycket stort. (Inom vägtransportområdet omsätter tyskarna cirka 50 procent mer än danskarna).

Hur det blir i Sverige med rationaliseringar och eventuella nedskärningar går inte att få svar på i detta läge. De svenska fackliga röster jag var i kontakt med var oroade, men inte direkt panikslagna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *